Algemene Voorwaarden
September 2025
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, documenten, overeenkomsten en/of diensten, handelingen en goederen geadviseerd of geleverd aan haar klanten (“Klant(en)”) door CVRS Estate BV, gevestigd te Cuylitsstraat 90/101, 2018 Antwerpen, België en metondernemingsnummer 0804.701.409, handelend onder handelsnaam “Refine”.
Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op enige medewerkers, het netwerk,directie, onderaannemers en andere partijen door Refine aangesteld, hierna tevens genoemd “Klant(en)”.
Deze voorwaarden worden aanzien als formeel en uitdrukkelijk aanvaard door de Klant. Eigen voorwaarden van de Klant of derden zijn niet toepasselijk, zelfs indien deze niet door Refine uitdrukkelijk zijn verworpen. Eventuele uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen afwijkingen verlenen de Klant geen rechten in de toekomst en doen geen afbreuk aan de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.
Indien zich een situatie voordoet tussen partijen die niet in deze algemene voorwaarden is geregeld, dient de situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
Enige ongeldigheid of nietigheid van een deel van deze algemene voorwaarden doet niets af aan de geldigheid van de rest van deze algemene voorwaarden.
Refine behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen.
Deze algemene voorwaarden kunnen worden gedownload en opgeslagen door Klant.
Artikel 1 – Offertes
Alle offertes, voorstellen, aanbiedingen, catalogi, brochures, prijslijsten, moodboards en inlichtingen van allerlei aard van Refine zijn vrijblijvend en binden Refine niet. Een offerte is slechts geldig voor een periode van 14 kalenderdagen, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn werd voorzien of overeengekomen met Refine. Zolang de offerte niet is aanvaard door Klant, kan zij eenzijdig door Refine worden gewijzigd of herroepen.
Artikel 2 – Bestellingen en aanvaardingen
2.1. De ondertekening voor akkoord van een offerte, bestelbon of enige andere handeling uitgaande van de Klant waarbij een offerte zonder voorbehoud wordt aanvaard, verbindt de Klant op definitieve wijze.
2.2. Wanneer betaling van een voorschot is voorzien, is Refine pas gebonden tot uitvoering van de opdracht na volledige betaling van de overeengekomen som. Eventuele uitvoeringstermijnen worden opgeschort tot na de betaling. Elk voorschot dat naar aanleiding van de bestelling werd ontvangen, is definitief door Refine verworven.
2.3. Elke wijziging van een bestelling of een initiële offerte door Klant ontslaat Refine van deverplichting om de oorspronkelijk beloofde uitvoeringstermijn na te leven en geeft Refine het recht om de prijs te herzien.
2.4. In geval van (gedeeltelijke) annulering van een opdracht of overeenkomst door Klant dient het deel van de uitgevoerde opdracht en elk deel van de opdracht dat in uitvoering is op het ogenblik van de effectieve ontvangst van de annulering, betaald te worden, met een minimum van 25 % van de opdracht of goedgekeurde offerte, met een minimum van 650,- (zeshonderdvijftig) euro.
Artikel 3 – Prijs en betalingen
3.1. Alle prijzen vermeld in de offertes, aanbiedingen, voorstellen catalogi, brochures, prijslijsten, inlichtingen, overeenkomsten of andere documenten zijn exclusief BTW, verplaatsingskosten, reis- en verblijfkosten, levering- en plaatsingskosten, verzend- en administratiekosten, heffingen van overheidswege of kosten van derden tenzij anders vermeld.
3.2. De prijs vermeld in de offertes, voorstellen, aanbiedingen en prijslijsten betreffen enkel de vergoeding voor de diensten en goederen van Refine en niet de diensten van derden, zoals vastgoedmakelaars of -agenten, architecten, (onder)aannemers, uitvoering- of plaatsingsbedrijven, onderhoudsploegen, leveranciers van materialen, verhuis- of leveringsbedrijven, fotografen etc. tenzij anders vermeld. Eventuele offertes, voorstellen, aanbiedingen, prijslijsten, diensten en goederen van deze derden – zelfs indien toegevoegd aan een offerte, voorstel, aanbieding of prijslijsten van Refine – kunnen op geen enkele manier Refine verbinden ten aanzien van Klant.
3.3. Een samengestelde offerte verplicht Refine niet tot het verrichten van (een deel van) de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen, kortingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders en doen geen rechten ontstaan inhoofde van Klant ten aanzien van toekomstige orders.
3.4. Refine heeft het recht, om in onderstaande gevallen opgelijst in 3.4.1-3.4.7, zonder uitleg de onmiddellijke betaling van de nog uitstaande betalingen te vorderen van Klant met kosten en/of om de overeenkomst met Klant onmiddellijk voor ontbonden te houden en de verhuurde roerende zaken weer tot zich te nemen, en dit zonder tussenkomst van de rechter en onverminderd het recht om van de KLANT een vergoeding van andere kosten, schade en interesten te vorderen, onverminderd alle andere rechten als gevolg van het Burgerlijk Wetboek
ingeval van:
3.4.1. het in gebreke blijven van de tijdige betaling van de huur of andere verschuldigde bedragen door Klant;
3.4.2. wanneer KLANT één of meer andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet stipt nakomt;
3.4.3. wanneer KLANT op enig moment weigert zich te legitimeren of een gewijzigd adres op te geven;
3.4.4. ingeval van (nakend) beslag op roerende of onroerende zaken van de Klant die in verhuur gegeven werden door of met andere impact op Refine;
3.4.5. wanneer KLANT opschorting van betaling aanvraagt;
3.4.6. wanneer KLANT in staat van faillissement of vereffening geraakt;
3.4.7. in geval van overlijden van de KLANT of het stellen onder curatele.
Artikel 4 – Uitvoering opdracht – levering diensten & goederen
4.1. Refine zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat de te leveren diensten en goederen door Refine een middelenverbintenis omvatten en geen resultaatsverbintenis.
4.2. Refine garandeert geen enkel resultaat, in het bijzonder wat betreft de verkoop of de verhuur van de eigendom van de Klant of van diens klant. Indien en voor zover een goede uitvoering van haar diensten dit vereist, heeft Refine het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden vrij te kiezen door Refine.
4.3. De Klant verschaft tijdig alle informatie, betaalt tijdig voorschotten zoals afgesproken met Refine en neemt tijdig de beslissingen die voor een goede uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk zijn. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens of gelden niet of niet tijdig aan Refine werden verstrekt, heeft Refine het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de Klant in rekening te brengen. Refine is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Refine is uitgegaan van door de Klant verstrekte laattijdige, onjuiste en/of onvolledige gegevens of laattijdig betaalde voorschotten of andere gelden.
4.4. Opgave van uitvoerings- en (op)leveringstermijnen zijn steeds benaderend en verbinden Refine slechts tot een zo goed mogelijke eerbiediging ervan zonder waarborg van uitvoering binnen de gestelde termijn. Een eventuele overschrijding van de uitvoeringstermijn door Refine – om welke reden dan ook – kan geen aanleiding geven tot schadevergoeding, inhouding of annulering van de overeenkomst of opdracht ten aanzien van Refine. Voor zover mogelijk zal Refine de Klant tijdig informeren over de vertraging en de kosten die dit met zich meebrengt.
4.5. De overeenkomst tussen Klant en Refine wordt aangegaan voor bepaalde tijd, en neemt automatisch einde bij (op)levering van de diensten van Refine, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders blijkt of indien partijen uitdrukkelijk en anders overeenkomen.
Diensten van Vastgoedstyling (Enkel Advies)
4.6. Als de prestaties van Refine enkel bestaan uit het verlenen van advies aan Klant betreffende vastgoedstyling, staat Refine niet in voor de uitvoering van de door haar geadviseerde verbouwing, verfraaiing- en/of veranderingswerken. Deze blijven uitsluitend onder bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de Klant en diens gekozen architect, (onder)aannemers of uitvoerders aan wie die de Klant een opdracht in die zin geeft.
4.7. Refine, noch haar zaakvoerder(s), kan dan ook op geen enkele wijze beschouwd worden of de hoedanigheid verkrijgen, tegenover de Klant of tegenover derden van architect, (onder)aannemer of uitvoerder van de verbouwing, verfraaiing- of veranderingswerken of gelijk welke andere werken gerelateerd aan dit advies. In elk geval blijft enkel de Klant de bouwheer en is het diens volledige verantwoordelijkheid om alle nodige afspraken (in het bijzonder i.v.m. de prijs en de uitvoering) met de architect, (onder)aannemer of uitvoerders van de werken te maken.
4.8. Prijzen vermeld op de offerte voor diensten van vastgoedstyling-advies omvatten de volgende diensten tenzij anders omschreven op offerte: een intakegesprek met Klant waarbij Refine de wensen en visie samen met Klant bespreekt (incl. analyse en bespreking van doelpubliek en gepaste/gewenste stijl), de creatie van een moodboard door Refine, en een éénmalige aanpassing van de moodboard op basis van feedback van Klant. Refine behoudt zich het recht voor om een prijssupplement aan te rekenen aan Klant voor verdere door Klant gevraagde aanpassingen van het advies.
Diensten van Vastgoedstyling (Plaatsing & Verhuur)
4.9. Als de prestaties van Refine bestaan uit het plaatsen en de verhuur van roerende goederen (bijv. meubels en decoratiestukken) aan Klant, is het volgende van toepassing zoals omschreven in 4.10-4.16 hieronder.
4.10. Levering en plaatsing van roerende goederen geschiedt door Refine op een tijdstip afgesproken tussen partijen. De Klant is verplicht de goederen en diensten af te nemen op het moment dat deze hem ter beschikking worden gesteld of deze worden aangeboden. Het risico van verlies, diefstal en schade (incl. veroorzaakt door brand of waterschade) gaat over op de Klant op het moment dat de goederen en diensten ter zijner beschikking worden aangeboden. Klant vergoedt Refine voor alle verlies, diefstal en schade die wordt toegebracht aan de goederen tijdens de verhuur van roerende goederen aan Klant. Als de Klant afname weigert of nalatig is met verstrekken van instructies of informatie belangrijk voor de levering/plaatsing of andere goede afhandeling van de overeenkomst, heeft Refine het recht de verhuurde goederen op te slaan op en alle daaruit vloeiende kosten (incl. bijkomende administratieve en/of transportkosten) door te rekenen aan Klant.
4.11. Op de dag van levering stelt de Klant het pand toegankelijk aan Refine tussen 8h en 18h, schoongemaakt en proper. Indien Refine verplicht wordt de sleutel van de woning elders af te halen/af te leveren, kan Refine aan Klant een forfaitaire vergoeding aan van 65,- (vijfenzestig) EUR/u en 0,75 (vijfenzeventig eurocent) EUR aanrekenen per gereden km vanaf de magazijnen van Refine, met een minimum van 75,- (vijfenzeventig) EUR per opdracht. Indien Refine op vraag van Klant sleutels ophaalt en/of panden afsluit is Refine niet aansprakelijk voor verlies van sleutels of voor gedegen afsluiting van het pand.
4.12. De Klant voorziet een vrije en gepaste laad- en losplaats aan de toegang van het pand in overeenstemming met de hoeveelheid goederen die geplaatst zal worden. Voor plaatsing van goederen door Refine op verdiepingen anders dan gelijkvloers, en indien Refine de interne lift van het pand niet kan/mag gebruiken, rekent Refine de kosten voor een verhuislift met personeel en eventuele gemeentelijke toestemmingen/politieborden/parkeerverboden door aan Klant. De Klant dient alle andere noodzakelijke voorzorgen te nemen opdat de voertuigen van Refine onmiddellijk bij aankomst kunnen gelost en geladen worden.
4.13. Indien de goederen niet kunnen worden geleverd op het afgesproken tijdstip en/of de ruimte waarin de goederen worden geplaatst niet schoongemaakt, toegankelijk of niet afgewerkt is, zal Refine een supplement aanrekenen van 450,- (vierhonderd vijftig) EUR per incident en wordt een nieuwe levertermijn afgesproken met Klant.
4.14. De Klant moet oprecht en volledig alle factoren aanduiden die het normale werk van Refine kunnen beïnvloeden of de moeilijkheidsgraad kunnen verhogen. Op verzoek van Refine zal Klant voorafgaandelijk aan de uitvoering van de opdracht aan Refine een inplantingsplan en een grondplan over te maken met de precieze locatie van het pand (bvb. in een woonproject) en de indeling van de ruimtes binnen het pand, eventueel een verlichtingsplan.
4.15. De door Refine geleverde goederen mogen enkel worden verplaatst of behandeld door, of onder toezicht van, Refine. Het is uitdrukkelijk verboden aan de Klant om door Refine geleverde goederen te verplaatsen of te behandelen. De verhuurde goederen worden opgehaald door Refine conform de afgesproken termijn met Klant. Het is de Klant niet toegestaan om het onroerend goed waarin de door Refine geplaatste goederen staan, voor bewoning beschikbaar te stellen.
Diensten van Vastgoedstyling (Plaatsing & Verkoop)
4.16. Als de prestaties van Refine bestaan uit het plaatsen en de verkoop van roerende goederen (bijv. meubels en decoratiestukken) aan Klant, zijn de bepalingen in 4.10-4.14 hierboven, alsookde bepaling hieronder, van toepassing.
4.17. Na betaling door Klant van 100% van de aankoopprijzen van de roerende goederen, plaatst Refine in opdracht van Klant en in naam van Refine een bestelling bij derden voor meubels, decoratiestukken en andere goederen conform offerte aanvaard door Klant.
Diensten renovatiecoördinatie
4.18. Refine treedt op als coördinator van renovatie- en verbouwingsprojecten. De opdracht van Refine bestaat uit het adviseren, begeleiden en coördineren van de renovatiewerken in opdracht van de Klant. Refine neemt hierbij de rol op van bemiddelaar tussen de Klant en de door de Klant geselecteerde aannemers, leveranciers en andere uitvoerende partijen. De verbintenis van Refine is een middelenverbintenis: Refine verbindt zich ertoe de werkzaamheden naar best inzicht en vermogen te coördineren, maar garandeert geen eindresultaat of oplevering binnen een bepaalde termijn.
4.19. Refine is geen aannemer of uitvoerder in de zin van de Belgische wetgeving. Refine voert geen eigen bouw- of renovatiewerken uit en draagt geen verantwoordelijkheid voor de uitvoering van werken door derden. De Klant blijft steeds de bouwheer en is eindverantwoordelijk voor de keuze van aannemers, leveranciers en uitvoerders, alsook voor het afsluiten van contracten met deze derden.
4.20. Refine kan op vraag van de Klant offertes opvragen, onderhandelen, bestellingen opvolgen en de planning coördineren met aannemers en leveranciers. Deze aannemers en leveranciers werken steeds rechtstreeks in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de Klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Refine kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten, tekortkomingen, vertragingen of schade veroorzaakt door deze derden.
4.21. Indien de Klant tijdens de uitvoering van de werken wijzigingen of bijkomende prestaties wenst, zullen deze enkel worden uitgevoerd na schriftelijke bevestiging en kunnen ze aanleiding geven tot prijsaanpassingen, termijnverlengingen of bijkomende coördinatiekosten.
4.22. Refine ziet toe op de algemene voortgang en coördinatie van de werken, maar is niet aansprakelijk voor de formele oplevering van de werken of eventuele verborgen gebreken na oplevering. Eventuele klachten of vorderingen met betrekking tot uitgevoerde werken moeten rechtstreeks gericht worden aan de uitvoerende aannemer(s) of leverancier(s).
Artikel 5 – Betaling
5.1. Het bedrag van de facturen is betaalbaar 10 kalenderdagen na factuurdatum aan Refine, zonder het recht voor de Klant om een korting toe te passen, tenzij anders overeengekomen. Alle betalingskosten zijn ten laste van de Klant.
5.2. Bij gebrek aan integrale betaling van een openstaand saldo binnen de hierboven genoemde termijn, zal Refine, vanaf de dag volgend op deze termijn, van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling vereist is, recht hebben op een nalatigheidsintrest vastgesteld op 6% (één percent) per maand berekend op de hoofdsom en het volledige schadebeding, met een minimum van 100,- EUR (honderd euro) excl. BTW per maand, onverminderd de invorderingskosten die steeds ten laste van de Klant vallen. Bovendien zal de Klant in dat geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 10% (tien percent) berekend op de hoofdsom en het volledige schadebeding, met een minimum van 250,- EUR (tweehonderd vijftig euro) excl. BTW, onverminderd de invorderingskosten die steeds ten laste van de Klant vallen. De nalatigheidsinterest en de forfaitaire schadevergoeding worden berekend op het volledig openstaande schadebeding, bestaande uit – maar niet uitsluitend – de hoofdsom, gerechtskosten, deurwaarderkosten, invorderingskosten en vervallen rente. De betaling van de nalatigheidsintrest en de forfaitaire schadevergoeding sluit niet uit dat Klant andere claims kan doen gelden.
5.3. Op geen enkele manier is het toegestaan aan de Klant om foto’s van een uitvoering door Refine te maken of te gebruiken, zonder voorafgaandelijke betaling van de factuur.
5.4. In geval dat de Klant één factuur op haar vervaldatum niet heeft betaald, worden alle andere facturen – inclusief deze die nog niet zijn vervallen – onmiddellijk opeisbaar.
5.5. Tenzij uitdrukkelijk door Refine toegestaan, is geen inhouding door de Klant ten titel van garantie toegelaten.
5.6. Betalingen worden verrekend met vervallen intresten, schadevergoedingen en de invorderingskosten en pas daarna met de openstaande (saldi van de) factu(u)r(en), waarbij de langste openstaande bedragen ook eerst worden verrekend en dit ongeacht eventuele opmerking(en) of vermelding(en) van de Klant.
5.7. Het indienen van een klacht, noch het terugsturen van een niet correcte factuur schorst de betalingsverplichting van de Klant niet op.
5.8. Zonder tegenbericht van de Klant, neemt Refine aan dat Klant akkoord gaat met elektronische verzending van facturen. Indien Klant niet akkoord kan gaan met deze werkwijze van elektronisch facturatie, biedt Refine aan haar Klanten nog steeds de mogelijkheid om alsnogpapieren facturen te ontvangen. Echter zal Refine een administratieve verwerkingskost van EUR 35,- (vijfendertig) euro in rekening brengen per papieren factuur.
Artikel 6 – Klachten – verjaringstermijn
6.1. De conformiteit van de diensten, goederen en of werkzaamheden dient te worden onderzocht door de Klant op het ogenblik van de (op)levering.
6.2. Elke klacht in verband met de niet-conforme diensten, goederen of enig zichtbaar gebrek dient schriftelijk aan Refine te worden meegedeeld binnen de 7 kalenderdagen vanaf de (op)levering van de diensten en goederen. Na deze termijn worden de diensten en goederen geacht goed en conform alle standaarden te zijn geleverd.
6.3. Teneinde ontvankelijk te zijn, moeten klachten schriftelijk en aangetekend worden verstuurd binnen de hiervoor vermelde termijnen. Refine heeft het recht om de klacht te onderzoeken. De Klant zal hierbij zijn volledige medewerking verlenen. Indien geen medewerking wordt verleend, vervallen alle rechten van de Klant.
6.4. Indien een klacht ongegrond blijkt te zijn, komen alle kosten hieruit ontstaan, zoals onderzoek, advocaat en gerechtskosten ten laste van de Klant.
6.5. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen, klachten en verweren naar Refine na de periode van 1 jaar.
Artikel 7 – Overmacht
7.1. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Refine onafhankelijke omstandigheid waardoor de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet meer kan worden verlangd. Als overmacht geldt diefstal, overstroming, brand, ontploffing, defecte machines, pandemieën, stroompannes of stakingen, al dan niet bij derden en iedere omstandigheid waardoor het voor Refine niet mogelijk is op normale wijze tijdig de overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te voeren, ongeacht of deze omstandigheden al dan niet voorzienbaar waren op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst of het aanvaarden van de opdracht.
7.2. Gedurende de periode van overmacht kan Refine afzien van de levering van de diensten en goederen. Voor het overige blijft de afgesloten overeenkomst gelden.
7.3. Indien de uitvoering van de overeenkomst door overmacht blijvend onmogelijk is geworden of redelijkerwijs niet meer van Refine kan worden gevraagd, is Refine gerechtigd de overeenkomst met de Klant te ontbinden of op te schorten voor de periode van overmacht, zonder dat Refine tot enige schadevergoeding is gehouden.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid- en/of uitwinningvergoeding
8.1. Indien Refine omwille van een fout aansprakelijk is voor enige schade van de Klant, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de kosten van de geleverde diensten en goederen, beperkt tot het gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
8.2. Indien de verantwoordelijkheid van Refine zou weerhouden worden ten gevolge van de niet- of de slechte uitvoering van de overeenkomst, zal het totaal der vergoedingen een bedrag van 10% van het factuurbedrag niet overschrijden beperkt tot het gedeelte waarop de uitvoering betrekking heeft.
8.3. Refine kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor toerekenbare nalatigheden, tekortkomingen, wanprestaties of onjuiste en /of onvolledige gegevensverstrekking door de Klant die de uitvoering van de overeenkomst of opdracht verhinderen, verminderen, vertragen of onmogelijk maken.
8.4. Refine kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor indirecte of onvoorzienbare schade.
8.5. Onverminderd het voorgaande, kan de aansprakelijkheid en het uitgekeerde schadebedrag door Refine in geen geval verder gaan en hoger liggen dan het maximaal bedrag waarvoor Refine is verzekerd.
8.6. In geen geval draagt Refine enige aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid als architect of aannemer indien werken op grond van haar advies of diensten worden uitgevoerd door een externe partij. De Klant blijft in dit geval als enige bouwheer aansprakelijk en eindverantwoordelijk.
8.7. Indien Refine door een derde wordt aangesproken in vergoeding van schade die in rechtstreeks of onrechtstreeks verband staat met de levering van diensten of goederen aan Klant, is de Klant gehouden om Refine volledig te vrijwaren van elke schadevergoeding die Refine uit diens hoofde aan deze derde dient te betalen.
Artikel 9 – Opschorting en ontbinding
9.1. Refine is bevoegd om de uitvoering van haar verplichtingen op te schorten indien de Klanthaar verplichtingen uit de overeenkomst of opdracht niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
9.2. Refine heeft het recht om, indien de Klant – 5 kalenderdagen na verzending aan Klant vaneen aangetekende ingebrekestelling – niet tot betaling overgaat van de geleverde diensten of goederen of op een andere wijze de overeenkomst niet uitvoert of de uitvoering onmogelijk maakt, ofwel de gedwongen uitvoering van de overeenkomst te vorderen, ofwel de overeenkomst als verbroken te beschouwen zonder rechterlijke tussenkomst. In het laatste geval is de Klant aan Refine een schadevergoeding voor contractbreuk verschuldigd ten bedrage van 25% van de contract-/opdrachtprijs, met een minimum van 650,- (zeshonderdvijftig) euro en onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid een hogere schadevergoeding te eisen en bovenop enige bedragen die Refine nog verschuldigd zijn door Klant voor geleverde diensten.
Artikel 10 – Intellectuele eigendomsrechten
10.1. Refine behoudt zich – zonder hiervoor een vergoeding verschuldigd te zijn aan Klant – de rechten voor die haar toekomen op grond van de auteurswet en andere intellectuele eigendom wet- en regelgeving voor alle creaties, informatie, foto’s en moodboards gecreëerd in opdracht of in navolging van enige opdracht gegeven door Klant en tenzij anders omschreven in deze algemene voorwaarden. Refine heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst met Klant aan toegekomen kennis en eigendomsrechten ook voor andere doeleinden te gebruiken of aan derden over te dragen, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Klant wordt vrijgegeven.
10.2. Refine heeft het recht om, in haar communicatie naar (potentiële) klanten, leveranciers, aannemers en andere derden, onder vorm van foto’s, website, brochures, social media, te verwijzen naar de aan de Klant geleverde diensten en goederen (met inbegrip van het gebruik van foto’s van diensten geleverd aan Klant). De Klant kan enkel naar (de overeenkomst met) Refine en de door haar geleverde diensten en goederen verwijzen, en diens foto’s, moodboards en andere informatie gebruiken, na het voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord van Refine.
10.3. Klant is niet toegestaan om creaties, moodboards, of andere creatieve ontwerpen of informatie van Refine, al dan niet gecreëerd in opdracht van Klant, over te maken aan derden of te gebruiken tenzij met uitdrukkelijke goedkeuring van Refine en tenzij anders omschreven in deze algemene voorwaarden.
Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud – verzekering – recht van terugvordering goederen
Diensten van Vastgoedstyling (Plaatsing & Verhuur)
11.1. De verhuurde goederen geplaatst door Refine blijven te allen tijde eigendom van Refine. De Klant is niet gerechtigd de verhuurde goederen op een ander adres dan het overeengekomen adres te brengen, noch om deze goederen aan derden ter beschikking te stellen of onder te verhuren. Bij afwijking hiervan behoudt Refine zich het recht alle goederen direct op te halen en de overeenkomst te ontbinden met een schadevergoeding tot gevolg. Klant kan in geen geval aanspraak maken op een gedeeltelijke of de gehele uitvoering van de overeenkomst, noch op een (schade)bedrag.
11.2. De verhuurde goederen mogen in geen geval worden doorverkocht noch als betaalmiddel worden gebruikt door Klant. De Klant is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende goederen te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
11.3. De Klant dient alles in het werk te stellen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Refine veilig te stellen.
11.4. Indien derden beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde of rechten daarop willen uitoefenen of doen gelden, dan is de Klant verplicht om Refine daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
11.5. Voorts is de Klant verplicht om het onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing- en waterschade evenals tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Refine ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Refine de eerste begunstigde van de verzekeringsgelden. Voor zoveel als nodig verbindt Klant zich ertoe tegenover Refine om zijn volledige medewerking te verlenen aan alles wat dat in dat kader nodig of wenselijk is.
11.6. Voor het geval Refine zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Klant onvoorwaardelijk en uitdrukkelijke toestemming aan Refine en door Refine aan te wijzen derden om alle plaatsen te betreden waar de eigendommen van Refine zich bevinden en deze terug te nemen.
11.7. Klant is verplicht om zorg te dragen voor de verhuurde goederen als een goed huisvader, zodat de verhuurde goederen in de geleverde staat zijn na afloop van de contractuele periode. Tijdens de huurperiode verwarmt Klant de gemeubelde kamers en zorg voor regelmatige verluchting. Mocht het geleverde goed zichtbare schade hebben dan is Klant verplicht deze schade te vergoeden voor het door Refine aangegeven billijke bedrag.
Diensten van Vastgoedstyling (Plaatsing & Verkoop)
11.8. De goederen aangekocht en geplaatst door Refine in opdracht van Klant blijven eigendom van Refine tot op het moment dat alle facturen van Refine voldaan zijn door Klant conform deze Algemene Voorwaarden.
11.9. De bepalingen 11.1-11.7 zijn van toepassing op deze goederen tot op het moment van eigendomsoverdracht aan Klant.
Artikel 12 – Toepasselijk recht, bevoegde rechter
12.1. Op alle overeenkomsten waarop deze algemene verkoopsvoorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is het Belgische recht van toepassing.
12.2. Alle geschillen welke mochten ontstaan naar aanleiding van overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, zullen exclusief berecht worden door de rechtbank van het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van Refine is gelegen, zelfs in geval van pluraliteit van verweerders, tegenvordering, tussenkomst, vrijwaring en kort geding.